woensdag 25 maart 2015

Overdaad van herhaling



Begrijp me niet verkeerd, een ramp is een ramp, het leed is vaak schijnend en ondragelijk. Al betreft het één dode of zwaar gewonde medemens, het is en blijft een ramp, zeker voor nabestaanden en hun omgeving. Maar of ik nu, à la seconde na die ramp, precies moet/wil weten wat er gebeurd is, hoe het gebeurd is, waarom het gebeurd is? Dat weet ik haast wel zeker, dat wil ik niet. En zeker niet als de berichtgeving zwaar op gokken lijkt.

Gisteren verloren mensen in de Franse Alpen hun leven door een vliegtuigongeluk. Pas later op de avond kwam dat bericht via de bekende media bij mij binnen, ik wist de hele dag van niets, was bezig met mijn eigen dingen. Zelfs op het eind van de dag was er nog heel weinig bekend, er waren 150 doden, het gebied was zeer moeilijk toegankelijk, de reddingsoperatie was gestart en zwaar. Verder eigenlijk niets. Toch stonden de media bol van de verhalen, die niets, maar dan ook niets, toevoegden aan de situatie. Het was een gespeculeer van jewelste: Aanslag? Technisch probleem? Menselijke fout? Waar was de zwarte doos? Was er al eerder een probleem met dit vliegtuig? Waarom wilde het ander personeel niet meer vliegen? Waarom dit en waarom dat? Zou het kunnen dat? Het is niet de eerste keer dat we een dergelijk scenario zo moeten beleven en herbeleven. Dat er geen of weinig nieuwe feiten waren, bleek uit het verhaal dat de nabestaanden na een aantal uren op het vliegveld, terug gingen naar huis. Er was op dat moment geen extra informatie, er was even niets meer te vertellen, er was een blijvend gemis, men zocht in huiselijke sfeer naar troost. De ramp, was voor hen een schokkend feit, wat scheelt het op dat moment hoe dit tot stand kwam? Die vragen worden later beantwoord, de feiten worden later ingevuld, dit vergt tijd en onderzoek. En het journaille maar trekken, maar pulken, als eerste de plek van het onheil bezoeken, de woonplaats van slachtoffers overspoelen met satellietschotels en iedere vijf minuten een update van niets. ’s Avonds in de nieuwsrubrieken kletsen met, daar zijn ze weer: de vliegangstcoach, de vliegtuigspecialist, de vakbondvertegenwoordiger, de reddingswerker. Ja, zei een journalist op de radio, dat is wat de mensen verwachten, zelfs verlangen, want als we later met feiten komen, dan krijgen wij het verwijt dat we niet vroeger ….. Kip, ei, ik krijg hoofdpijn.

Voor mij is dit de terror van de herhaling. Nu is herhaling af en toe een sterk middel, zeer bekend in de literatuur en de reclamewereld, maar herhalen dat je nog niets weet, herhaling van speculaties, herhaling van aankondigingen (later in de uitzending gaan we het hebben over ….), dat werkt op mijn zenuwen. Ik, de consument, wil het niet weten, tenzij het werkelijke, gecontroleerde en eerlijke informatie is. De nabestaanden en hun directe omgeving zijn in het geval van een ramp het belangrijkste. Ga niet zeuren over een passagierslijst, als de nabestaanden nog van niets weten, ga niet gokken op een mogelijke oorzaak, je veroorzaakt angst, paniek en geruchten. Doe gedegen onderzoek en meldt mij als er iets wezenlijks te vertellen is. Dat dit later mag, moge duidelijk zijn en alsjeblieft geen informatiegeile journalist, cameraman/-vrouw of fotograaf, die nabestaanden of slachtoffers voor de microfoon of lens sleurt. Dat is wat ik verwacht, nee, dat is wat ik verlang.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten