Vanwege werkzaamheden heb ik vandaag een
paar honderd kilometer autoweg onder de wielen geschoven. Een autoweg is net een
speeltuin en zoals altijd vallen bepaalde dingen op.
De snelheid is gemiddeld genomen gematigd.
Als je rijdt met een snelheid zo tussen de 100 en de 110 kilometer, wordt je
niet vaak gepasseerd. Ik vraag me dan ook af waarom een politieke partij meende
ons zo blij te moeten maken met wegvakken waarop je 130 kilometer mag rijden.
De coureurs rijden toch te hard, want de helft van de passerende auto’s, vliegen
langs met veel meer dan de toegestane 120 kilometer.
Verder noteerde ik weer eens een bepaald
type auto, waarin zo’n typische chauffeur zit, zijn hoofd is namelijk voorzien
van zo’n scheef staand petje. De vraag is waarom deze auto nog een passagiersstoel
hebben, de chauffeur hangt namelijk in het middenpad, waarbij de rechterhand op
de pook leunt en de linkerhand nonchalant boven op het stuur ligt. Wat is er
toch met deze, veelal zeer jonge, chauffeurs? Hebben die tijdens de rijlessen
geleerd dat dit er stoer uit ziet of reden zij zo slecht dat ze constant op de
schouder van de instructeur moesten uithuilen?
En dan heel irritant, het ritsgedrag van
menigeen. Je kunt namelijk geen 50 meter ruimte met je voorganger laten vallen
of er schuift een of andere blinde toekan tussen. Geen minuut de tijd om op een
fatsoenlijk invoeggat te wachten. Nee, er is iets meer ruimte dan hun auto lang
is en ze plaatsen hem plompverloren in dat gat. Jij kunt dan weer in de rem
klimmen om een fatsoenlijke afstand te creƫren. Normaal als we moeten ritsen,
lukt het voor geen meter en blijven ze zo lang mogelijk naast elkaar rijden, nu
hoeven we niet te ritsen en ze flitsen van links naar rechts door de kleine
gaatjes.
Nog zo iets opmerkelijks was de
politieauto, die met flinke snelheid rechts passeerde. Er was weliswaar een
afrit in de verre verte, maar als ik dat gedrag had vertoond, was het een dikke
bon geweest.
Het was dus een mooie dag op de autoweg,
goed voor een aflevering ‘Blik op de weg’. Heb ik dan niets fout gedaan en was
ik de perfecte automobilist? Nee hoor, af en toe bleef ik te lang links rijden
(anders bleef ik tussen de vrachtauto’s hangen) en soms ben ik bij wisseling
van rijstrook vergeten richting aan te geven. Niet goed, maar geen grote fouten,
ik ben ook maar een chauffeur. Ik was wel op tijd bij mijn afspraak, is gewoon
een kwestie van mooi recht zitten in je stoel, je gewoon aan de snelheid houden
en ….. op tijd vertrekken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten