Op de radio hoorde ik dat een onderzoek heeft uitgewezen dat
mensen vandaag de dag sneller afgeleid worden dan enkele jaren geleden. De
aandachtspanne (de tijd dat iemand de aandacht erbij kan houden) is teruggelopen
van 12 seconden naar 8 seconden en dat is een seconde minder dan de 9 seconden
van een goudvis. Je leest het goed, een goudvis heeft een aandachtspanne van 9
seconden. Pin me niet vast op de exacte getallen, want mijn gedachten dwaalden
tijdens de radio-uitzending even af.
Wat is het geval? Mensen schijnen tegenwoordig angst te
hebben dat ze iets missen, een bericht, nieuws, een grap, een tweet, een foto, alles
eigenlijk. En zo verzot als de maatschappij is op afkortingen, is er ook een
afkorting voor dit fenomeen, namelijk FoMo, Fear of Missing out, de angst dat
je iets mist. Onderzoek toont aan dat o.a.
de smartphone, ons modern telefoontoestel, dat ternauwernood nog kan
telefoneren, een van de grote boosdoeners is. Heb ik nog steeds je aandacht, of
was je gedachte alweer bij het volgende bericht? We kijken namelijk bijna
iedere halve minuut naar dat ding, soms gaat dat vanzelf, soms wordt je
aandacht door een signaal, een piep, een lichtflits getrokken. Onderzoek wees
ook uit dat jonge mensen hier beter mee kunnen omgaan dan oudere mensen, domweg
omdat de jeugd hierin meer getraind wordt, oudere hebben dat fenomeen in hun
jeugd nooit gekend. Ben je er nog, of heeft intussen je tablet, je ‘telefoon’
alweer geroepen?
En nu, wat gaan we er aan doen? Gaan we er überhaupt iets
aan doen? Naar het schijnt moeten we er maar aan wennen, we worden multitaskers
of we het willen of niet en dus drijven je aandacht af en toe weg van dat,
waar je net mee bezig bent. Er is echter ook een simpele oplossing: aan al die
apparaten zit een knop, daarmee gaat het spul uit. Misschien is het maar een
tijdelijke oplossing en wordt je weer wakker gepiept door de kamerthermostaat,
die meldt dat je thuis bent en het gasverbruik ietsjes hoger is dan normaal in
deze tijd van het jaar. Ben je er nog? Waar had ik het ook al weer over?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten