zondag 17 maart 2013
Verkopers
Door diverse veranderingen aan en in ons huis is er behoefte aan een nieuwe eettafel. In het dagelijks gebruik voldoende voor vier personen, maar we moeten er ook gemakkelijk 8 tot 10 personen aan kwijt kunnen. Een tafel met vele gezichten dus.
Nu heb ik iets met tafels, heb er inmiddels zelf enkele gemaakt en ben allergisch voor wiebelende tafels. Op de camping kan ik het verdragen, maar op andere plekken schiet ik in de stress als de tafel bij de geringste aanraking beweegt en de vloeistoffen als een tsunami uit het glas of bord klotsen. Het eerste wat ik dan ook bij een mogelijk kandidaat tafel doe, is er even met de hand een duwtje in de lengterichting aan geven. Bij iets van schommeling, loop ik straf door, die tafel, hoe gelikt ook, valt af. Op zo’n moment vraag ik mij af: “Heeft de ontwerper van dat wiebelend gevaarte ooit aan een tafel gezeten?”
Afgezien van wiebelende tafels, ben ik ook allergisch voor verkopers. Niet die professionele verkopers, maar die zwaan-kleef-aan en voet-tussen-de-deur verkopers. Bij het betreden van de winkel staan ze op een strategische plek, de deur met argus ogen in de gaten houdend, spiedend naar mogelijke kopers. Nu ben ik mij ervan bewust dat ik een van hun problemen vorm, ik ben namelijk op zoek naar nieuwe spullen, nu even een tafel, maar eigenlijk maakt het niet uit welke spullen het zijn, ik ben op zoek. Ik ben zeker niet op zoek naar een verkoper, ik wil ze niet zien, of beter gezegd, ik wil ze alleen maar zien als ik daar behoefte aan heb. Dus zaterdag was het weer zo ver, wij, mijn lief en ik, waren zoekende en met ons heel weinig andere potentiĆ«le klanten. De economie zit in een dal, de omzet daalt, de mensen hebben geen geld of geen zin om geld uit te geven. Hoe dit nou precies in de verkoopbusiness werkt, weet ik niet, maar er waren meer verkopers dan klanten en zo te zien verveelde men zich stierlijk. Dus iedere klant kreeg de volle aandacht, vele paren loerende verkopers-ogen gingen richting deur en taxeerden. En altijd komt er dan die standaard vraag (schriftelijke cursus verkoper, les 1 bladzijde 7): “Kan ik u helpen?” De rillingen lopen dan over mijn rug, gggrrrrrr! Wij hebben inmiddels het standaard antwoord klaar (schriftelijke cursus koper, les 1, bladzijde 7): “We kijken even rond!!!” Dan krijg je meestal toestemming (!!!!) om rond te kijken, maar altijd het irritante advies, dat als er vragen zijn, zij ten alle tijden bereid zijn je een antwoord te geven. Vervolgens scheuren zij weg achter een of andere schutting. Ik weet niet hoe vaak ik zaterdag deze procedure doorlopen heb, maar ik werd moe, moe en nog eens moe. Komt ook nog bij, dat als je een vraag hebt, ze niet te vinden zijn achter die schuttingen, ze het antwoord niet weten, even een informatieklapper moeten halen, zich suf zoeken in de onduidelijke documentatie, moeten toegeven dat je vraag wel moeilijk is en je verzoek door de leverancier helaas niet is in te willigen.
Het meest irritant was echter de verkoper bij het bedrijf dat begint met een hoofdletter S en eindigt op anders. “Kan ik u helpen?”, “Wij kijken even rond!!!”, “Waar bent u naar op zoek?” Een vraag te veel manneke, ik liep al door. Helaas was mijn lief zo galant om de overbodige vraag toch te beantwoorden, “Wij zijn op zoek naar een tafel”. Ik was al drie virtuele woonkamers verder en hoorde de zwaan-kleef-aan maar vragen stellen. Sorry hoor, maar dan ben ik vertrokken. Ik kan het ook niet helpen dat jullie met z’n vijven in de winkel staan, er geen publiek is, jullie inmiddels alle wereldse en huiselijke beslommeringen besproken hebben en de verveling heeft toegeslagen. Ga op een mooi bed liggen, doe een tukkie of overdenken hoe dit verder moet, maar laat mij met rust. Ik ben op zoek naar een uitschuifbare en niet wiebelende tafel, daar kan geen bemoeizuchtige, vragen stellende verkoper meer bij.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten