Bracht het bezoek van zaterdagmiddag mij aan de achterkant van de
coulissen, zat ik enkel uurtjes later aan de voorkant. Een voorstelling van de
Zita Swoon Group zorgde er voor dat ik even vergat, hoeveel werk het optuigen
van een bühne kost.
Toen ik begin dit jaar de eerste aankondiging zag van een concert
van de Zita Swoon Group, stond meteen vast dat ik daar heen zou gaan. De
toevoeging ‘Group’ was wel een beetje vreemd, want Zita Swoon was mij bekend
als een van die goeie Belgische bands. Alle twijfel werd weggenomen, toen ik
zag dat het een samenwerking betrof tussen Zita Swoon en een aantal muzikanten
uit Burkina Faso. Belgische pop gemengd met Afrikaanse ritmes, dan kon niet
missen. Het was een goede keuze, de mix van ‘westerse’ muziek met de
‘West-Afrikaanse’ ritmes, bracht je in hogere sferen. De ene keer wiegend, de
andere keer rockend, maar altijd swingend. Hierbij was een hoofdrol weggelegd
voor de balafon (een Afrikaanse versie van de xylofoon), die bespeeld
werd door de ietwat schuchtere Mamadou Diabaté Kibiéde. De zang en uitbundige dans van Awa
Démé mag hierbij zeker niet onvermeld blijven, net zoals het spel en de zang
van Stef Kamil. Spreekt voor zich dat het geheel niet werkt als de andere
muziekanten, Simon Pleysier (Gibson SG, akoestische gitaar, banjo), Kapinga
Gysel (klokkenspel, harmonium, zang), Amel Serra Garcia (percussion), Karen
Willems (cocktaildrums) en Christophe Albertijn (bass gitaar), niet over
dezelfde kwaliteiten beschikken.
Geweldig om te zien hoe de 130 aanwezige toeschouwers bijna twee
uur lang gefascineerd werden door top muziekanten en hun muziek. Twee uur later
stond ik buiten, in de Limburgse kou, maar met een hart vol warme kleurrijke
ritmes.
Zita Swoon Group |
Als je nu zelf op het blauwe faceook icoontje klikt, dat kun je een een link plaatsten op facebook en met de +1 een aanbeveling op Google+
BeantwoordenVerwijderen